bankcarriere.nl

AFM: "Het klantbelang mag door nieuwe (technologische) ontwikkelingen niet uit het oog worden verloren"

Nieuws
12-02-2025
Tony Lee-A-Fong
Met een oververhitte huizenmarkt en toenemende focus op verduurzaming wordt de rol van de hypotheekadviseur alleen maar belangrijker. Tony Lee-A-Fong, sinds december Manager Lenen en Sparen bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM), benadrukt dat de consument niet zonder goed advies kan. Tegelijkertijd waarschuwt hij dat het klantbelang door nieuwe (technologische) ontwikkelingen niet uit het oog mag worden verloren.

De AFM houdt digitalisering, brondata en servicers daarom extra in de gaten. 

Vorig jaar concludeerde de AFM dat de kwaliteit van het hypotheekadvies niet altijd goed genoeg is. Zien jullie verbeteringen?

“Sinds het laatste onderzoek uit 2014/2015 is er het nodige verbeterd in de adviespraktijk. Denk daarbij aan een betere dossieropbouw en het feit dat - mede door de impact van adviessoftware - vrijwel altijd alle elementen van de adviesnorm worden ingewonnen. De financiële positie, doelstellingen, risicobereidheid, kennis en ervaring van de klant komen doorgaans goed aan bod. Een recente verbetering is dat adviseurs verduurzaming nu vaker als vanzelfsprekend onderwerp bespreken. Daarnaast is er meer aandacht voor nazorg en actief klantbeheer. 

Dit jaar actualiseren we de bekende leidraad kwaliteit hypotheekadvies en vullen die aan met nieuwe praktijkvoorbeelden. In de periode daarna starten we periodiek nieuwe onderzoeken om de kwaliteit van hypotheekadvies vaker te toetsen.”  

Waar gaan jullie dit jaar extra op letten?  

“In grote lijnen willen wij binnen de financiële dienstverlening onderzoeken welke invloed grote veranderingen hebben op de producten en diensten die aan consumenten worden aangeboden. Blijft hierbij het klantbelang centraal staan? Dan hebben we het over transities zoals verduurzaming, digitalisering en de pensioenhervorming. Concreet gaan we verder onderzoek doen naar kwaliteit van hypotheekadvies en naar overkreditering. Ook kijken we naar de risico’s van automatisering van acceptatieprocessen in de hypotheekketen. Hierbij richten we ons vooral op de digitalisering van deze processen, het gebruik van brondata en de rol van servicers.” 

[....]

Lees verder op: kop-munt.nl

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Obvion
2.715 - 3.491
Junior
Heerlen
Als Medewerker Klantbeleving bij Obvion beantwoord je vragen over hypotheken via telefoon, e-mail en chat. Je biedt deskundigheid en oprechte interesse, groeit naar een rol als sparringpartner voor adviseurs en...
NIBC
Marktconform
Medior, Senior
The Hague
Ben jij een geboren netwerker met een commerciële drive? Wil jij impact maken in een snelgroeiende organisatie waar jouw ideeën écht het verschil maken? Dan is dit jouw kans om...
NN
3.041 - 4.344
Junior
Rotterdam
Als Customer Service – Telefoniecoach Hypotheken Verstrekken bij ons, ben jij de drijvende kracht achter kwalitatieve telefoongesprekken. Je coacht collega's, voert kwaliteitsmetingen uit, en ontwikkelt workshops om een 9+ klantbeleving...
Top vacature
YER
Marktconform
Medior, Senior
Schiphol
Als Investment Manager bij VIA Outlets speel je een cruciale rol in het beheer van eigendomstransacties in de Europese retail outlet sector. Je ondersteunt deal sourcing, voert financiële analyses uit,...