vergrootglas
Vacatures voor Bancair specialisten
Ymke en Marie-Anne
Geplaatst: 26-6-2018

De 5 meest gestelde vragen over hypotheekfuncties

Interview met Ymke en Marie-Anne - Recruiter bij Octas

Als Recruiters voor de business line Hypotheken bij Octas spreken wij, Ymke en Marie-Anne, wekelijks veel (hypotheek)professionals voor detacheringsopdrachten. Dit doen we bij ons op het kantoor, telefonisch en soms ook via de webcam. Van young professionals die interesse hebben in het vakgebied, tot zeer ervaren hypotheekprofessionals die een stap willen maken.

We houden al enige tijd bij waar onze kandidaten de meeste vragen over stellen en de antwoorden delen we graag met jullie!

1. Welke diploma’s zijn er nodig voor een hypotheekfunctie en waar faciliteert Octas in?

Voor steeds meer detacheringsopdrachten wordt door de opdrachtgever gevraagd om minimaal in het bezit te zijn van een hbo diploma. Het gaat dan niet om een afgeronde cursus of certificaat op hbo-niveau, maar een volledige opleiding. Een deel van onze opdrachtgevers vraagt om hbo werk- en denkniveau, waarbij een afgeronde mbo-opleiding dan vaak een vereiste is.

Daarnaast heb je voor alle opdrachten een certificaat Wft Basis nodig. Zonder dit papiertje is het niet mogelijk om bij een bank of verzekeraar aan de slag te gaan in een functie waarbij je klantcontact hebt. Voor bijna alle functies waarbij je de klant inhoudelijk informeert over hypotheken is naast de Wft Basis ook een certificaat Wft Hypothecair Krediet vereist. En voor functies waarbij je advies geeft aan een klant, is aanvullend een Wft Vermogen noodzakelijk. Bedien je ondernemers in privé? Dan is ook een opleiding Zakelijke Kredietverlening van belang.

Via Octas is het mogelijk om bovengenoemde Wft’s te behalen en daarna de theorie bij te houden via Permanente Educatie (PE). Dit bespreek je met jouw persoonlijke Fieldmanager van Octas. Met hem of haar bespreek je jouw ambities en maak je een op maat gemaakt opleidingsplan.

2. Ik ben Hypotheekadviseur, hoe word ik Hypotheekacceptant?

De markt vraagt op dit moment meer om Hypotheekacceptanten dan om Hypotheekadviseurs. Deze stap is zeker mogelijk, maar het werk is wel heel anders. Er zijn andere competenties en vaardigheden voor nodig. Als Hypotheekadviseur sta je veel in direct contact met klanten, zie je klanten in de spreekkamer of via een webcam en heb je telefonisch contact. Je adviseert niet alleen over hun hypotheek, maar ook over aanvullende financiële producten. Het vak van Hypotheekacceptant is meer een administratieve backofficefunctie. Je controleert de aanvraag voor een hypotheek die de adviseur doet en bekijkt of de aanvraag mogelijk is binnen de gestelde kaders van de geldverstrekker. En zo niet, dan denk je mee over hoe deze klant wel een hypotheek kan aanvragen bij de geldverstrekker waar je voor werkzaam bent. Daarnaast houd je ook van speuren. Is het dossier helemaal volledig, staan de stempels op de juiste plek (ja je leest het goed, stempels in 2018) en is er door de potentiële klant geen fraude gepleegd? Bij veel opdrachtgevers heb je als Acceptant contact met Hypotheekadviseurs van de eigen organisatie of het intermediair, maar bij sommigen is het werk voornamelijk administratief.

3. Wat voor een trends en ontwikkelingen ziet Octas in de hypotheeksector?

Wat we zien is dat onze opdrachtgevers met hun tijd mee gaan. Klantgerichtheid staat voorop. Banken werken sinds een paar jaar met NPS scores en meten de KPI’s van hun werknemers. Dit om net zo klantgericht te zijn of worden als de Coolblue’s of Ubers van deze tijd.

Daarnaast wordt er bij banken en verzekeraars ook steeds vaker Agile gewerkt. Managementlagen zijn geschrapt en onze professionals werken daar in zelfsturende teams. Er wordt steeds meer gevraagd om proactieve professionals die graag bezig zijn met procesoptimalisering en ‘slimmer’ werken. Professionals die feedback kunnen geven, maar ook kunnen ontvangen. En die met feedback aan de slag gaan om iedere dag een beetje beter te worden. Hier gaan we als Octas graag mee in zee, omdat dit precies de professionals zijn die passen bij ons als detacheringsbureau!

Naast bovenstaande competenties wordt er ook om flexibele professionals gevraagd. Wanneer je in een klantgerichte rol terecht komt, wordt je vaak gevraagd om ook eens in de avonduren of de weekenden te werken. Dat is waar de klant anno 2018 om vraagt. Daarbij zien we een verschuiving van het face-to-face contact in de spreekkamer naar oriëntatie- en adviesgesprekken via de webcam.

4. Houdt het vak van Hypotheekacceptant op te bestaan door digitalisering?

Dat is mogelijk, maar wanneer dat gebeurt is lastig te zeggen. Eenvoudige hypotheekaanvragen zullen binnen aanzienlijke tijd gedigitaliseerd worden. Bij een aantal banken gaat dit al middels Straight Through Processing (STP). Alleen de uitval wordt nog door professionals beoordeeld. Complexe hypotheekaanvragen zullen ook in de toekomst door Acceptanten behandeld moeten worden. Systemen kunnen niet alles overnemen, maar er zal wel een verschuiving plaatsvinden.

5. Ik wil graag Hypotheekadviseur worden, hoe pak ik dat aan?

Je uitgangspositie is belangrijk. Voor een starter is dit anders dan voor iemand met al jaren werkervaring. Belangrijk is om te bepalen of het werk bij je past. Beschik je over de juiste opleiding(en)of kun je die halen? En past de baan bij jou als persoon? Heb je de juiste competenties of ben je in staat deze te ontwikkelen?

Onze opdrachtgevers hebben graag Adviseurs die alle aspecten van het hypotheekvak kennen; accepteren, telefonisch informeren en het beheer van hypotheken. Het geeft een goede basis voordat je als Adviseur aan de slag gaat, omdat je weet hoe het proces aan de ‘andere’ kant van de tafel werkt. Zo weet je ervoor te zorgen dat je, als je eenmaal adviseur bent, zo snel mogelijk een akkoord hebt op de hypotheekaanvraag voor jouw klant.

Voor hypotheekadvies via detachering wordt vaak een aantal jaren ervaring gevraagd. Onze opdrachtgevers huren immers tijdelijke expertise in. Doorstroom vanuit een andere rol binnen het vakgebied bij dezelfde opdrachtgevers is dan vaak de beste manier om jouw droombaan te bereiken. Maar hierin denken we graag met jou mee.

Heb je een andere vraag over hypotheekfuncties? Wil je onderzoeken of werken binnen de hypotheeksector wat voor je is? Of wil je graag doorgroeien en bekijken wat de mogelijkheden zijn via Octas? Neem dan contact op met ons. Wij helpen je graag verder!

Ymke: y.vandam@octas.nl

Marie-Anne: m.bekkers@octas.nl

Wil je dit interview verder delen?
Contactgegevens

CareerGuide

Argonweg 14
1362 AA Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Bankcarriere.nl is onderdeel van het platform van CareerGuide, 25 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise.

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956
Linkedin    Twitter    Contact met Nienke Smit via WhatsApp   Linkedin    Twitter    Contact met Pieter Lammers via WhatsApp