vergrootglas
Vacatures voor Bancair specialisten
Kelly van Dam-van Velzen
Geplaatst: 30-6-2015

Durf uit je comfortzone te stappen

Interview met Kelly van Dam-van Velzen - interim professional DPA Banking & Insurance

Interim professionals van DPA vind je overal in het land. Ze hebben ieder hun eigen verhaal en ervaringen. Ik sprak met Kelly van Dam-van Velzen, die momenteel bij Rabobank Haarlem en Omstreken werkt. Dat ze van haar werk houdt, wordt snel duidelijk. Het enthousiasme spat ervan af.

In januari 2013 stapte Kelly voor het eerst als medewerker binnen bij Rabobank. Via een financieel detacheringsbureau ging zij in Heerenveen aan de slag als Verkoop & Service Adviseur Bedrijven. Na drie maanden bood de Rabo in Amsterdam haar de kans om in dienst te komen. Een aanbod dat ze niet kon laten liggen. Maar na anderhalf jaar begon ze terug te verlangen naar kortlopende klussen en vooral naar de mogelijkheid om zelf verder te groeien. Een toenmalig collega koppelde haar aan DPA Benkis. Van deze stap heeft Kelly nog geen moment spijt gehad!

Je voortdurend ontwikkelen
Kelly praat met veel enthousiasme over werken bij DPA Benkis. Af en toe klinkt haar Amsterdamse accent door, wat het verhaal nog leuker maakt. “Je werkt steeds een periode van zes tot negen maanden bij een bedrijf. De constante afwisseling en uitdaging maken dit werk voor mij ideaal.” Een andere belangrijke factor is de mogelijkheid om bij DPA opleidingen, trainingen en workshops te volgen. Zowel op zakelijk als persoonlijk vlak, want het aanbod is erg breed. Zo heeft Kelly de mogelijkheid om zich voortdurend te blijven ontwikkelen. En daar maakt ze goed gebruik van.

Geen bank hetzelfde
“Binnen de Rabobank heerst een sociaal klimaat. Dat is prettig als je steeds weer een nieuw netwerk moet opbouwen. Als enige DPA’er bij Rabobank Haarlem kan ik me hierdoor goed staande houden.” Als je zoals Kelly korte periodes bij verschillende Rabobanken werkt, zie je ook hoe verschillend ze zijn in bijvoorbeeld hiërarchie en manier van leidinggeven. Zelf vindt Kelly het prettig als de directie betrokken is en zich laat zien. “Dan kunnen beslissingen gemakkelijker genomen worden, als ze weten wat er op de werkvloer gebeurt. Ook in de hoeveelheid werk kan verschil zitten.”

Probleemoplosser
Wat haar baan voor Kelly zo mooi maakt, is het dagelijks contact met klanten en het meedenken over oplossingen van problemen. Ze gaat niet naar huis voordat ze haar werk af heeft. Als dat betekent dat ze een halfuur langer op kantoor zit, dan is dat maar zo. Anders gaat ze niet met een tevreden gevoel naar huis. Onlangs kwam er een klant die zijn huis wilde verkopen. Omdat dit pand meerdere eigenaren had, had de klant verplicht een zakelijke rekening nodig. Door dit snel en op korte termijn te regelen, heeft de klant zijn overdrachtsdatum behaald. Dat ze de klant hiermee kon helpen, ervaart Kelly als een successtory. “Dit zijn momenten die me een goed gevoel geven.”

Improving your performance
Kelly is zeer te spreken over de mogelijkheden die er binnen DPA Benkis zijn op het gebied van zakelijke en persoonlijke ontwikkeling. Ze heeft deelgenomen aan verschillende workshops en trainingen. In 2014 nam ze deel aan de Kennis&Kunde Talent Masterclasses waar vooral Arjan Erkel indruk maakte. Pure inspiratie van een man met een verhaal. Ook nam ze deel aan workshops op het gebied van jezelf beter verwoorden en uiten bij een werkgever en aan de opleiding Zakelijk Retail Financieren (ZRF) in Zwolle.

Soms kunnen workshops niet doorgaan, omdat mensen op het laatste moment afzeggen. Dat vindt ze jammer, maar ze waardeert het dat DPA Benkis meteen met een alternatief komt. “DPA heeft als motto ‘Improving your Performance’. Dit leven ze in de praktijk echt na.” In maart 2015 kreeg Kelly de kans om aan de andere kant van het coachen te staan. Een DPA-trainer kon niet tijdig starten en daarom werd voor een periode van vier weken een ‘noodoplossing’ gezocht. Hier hoefde Kelly niet lang over na te denken. Zo kon ze haar kennis delen met collega’s, iets dat ze eigenlijk dagelijks doet. “Het was uiteindelijk meer begeleiden van coachgesprekken, want de kennis was al voldoende aanwezig. Een erg leuke ervaring die smaakt naar meer.”

En Kelly heeft nog meer ambities. Als Verkoop & Service Adviseur is ze eerstelijns aanspreekpunt voor bedrijven; op termijn wil ze een lijn opschuiven om ‘langere’ processen te kunnen behandelen. Daarom neemt ze in november deel aan het Doorstroomprogramma Zakelijk Financieren. Hierin komt het onderdeel Financieren aan bod, een voorwaarde om accountmanager te kunnen worden. Ze kan niet wachten tot het zover is.

Waar ze het meest trots op is? Dat is het moment dat ze uit haar comfortzone stapte. Het comfort van één vaste functie in vaste dienst. Het heeft allemaal goed uitgepakt. In de driekwart jaar dat Kelly in dienst is bij DPA, zat ze welgeteld vier dagen thuis. Dat in de wetenschap dat ze al een nieuwe opdracht had. Dit is dan ook wat ze als les wil meegeven aan eenieder die dit leest. “Durf uit je vertrouwde omgeving te stappen en blijf jezelf ontwikkelen!”

Wil je dit interview verder delen?
Contactgegevens

CareerGuide

Argonweg 14
1362 AA Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Bankcarriere.nl is onderdeel van het platform van CareerGuide, 25 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise.

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956
Linkedin    Twitter    Contact met Nienke Smit via WhatsApp   Linkedin    Twitter    Contact met Pieter Lammers via WhatsApp