Vacatures voor Bancair specialisten
Rob Schormans

Pensioenen anno 2020: klantvriendelijkheid op #1

Interview met Rob Schormans - Managing Director Marketing Operations - APG

Dit is een interview uit de serie Octas Exclusief, Rob Schormans, Managing Director Marketing Operations bij APG, in gesprek (nog voor COVID-19) met Octas directeur Jan van Dijk.

Wekenlang wachten op antwoord na schriftelijke vragen over je pensioen. Vroeger de normaalste zaak van de wereld, maar niet meer van deze tijd. “Het is onze ambitie als grote speler om het meest klantgerichte bedrijf in onze sector te zijn”, aldus Rob Schormans, Managing Director Marketing Operations bij APG, 

Rob Schormans is 40 jaar, woont in het Limburgse Born, is getrouwd en heeft twee zonen, een van 13 en een 10. Hij probeert, ondanks zijn vaak volle agenda, toch zoveel mogelijk tijd voor hen vrij te maken. Of het nou langs het voetbalveld is of bij de kart wedstrijden, als het even kan is hij erbij om ze aan te moedigen. Het is in die zin niet verrassend dat hij ook veel om zijn klanten geeft. “Ik heb mijn passie voor klanten ontwikkeld toen ik begreep dat het gewoon om mensen gaat. Gek genoeg is dat bij veel bedrijven niet altijd duidelijk”, legt Schormans uit. Hij komt al vroeg in zijn carrière in aanraking met klanten en klantgerichtheid. Eerst bij Albert Heijn en later bij ABN AMRO, waar hij bewust kiest in zijn vervolgstappen aan de retail kant te blijven. “Ik vind het leuk om te kijken wat je beter kunt doen voor de klanten”. Bij de bank bekleedt hij diverse directiefuncties, waarbij hij onder meer verantwoordelijk is voor het doorvoeren van grote veranderingen als het gaat om digitalisering en advies op afstand. Voor innovatieve oplossingen kun je hem ‘s nachts wakker maken, bij wijze van spreken dan.

Ander soort klant

Schormans stapte twee jaar geleden over van de bank- naar de pensioensector. Hij werkt nu bij pensioenuitvoerder APG, en is eindverantwoordelijk voor Marketing Operations binnen het bedrijfsonderdeel DWS, oftewel Deelnemers- en Werkgeversservices. Opgericht om er voor te zorgen dat de klantgerichtheid binnen de organisatie verder vergroot wordt. Van Dijk wil weten wie die klant dan precies is. “Dat is wel bijzonder. Wij zijn een B-to-B-to-C bedrijf. De pensioenfondsen zijn natuurlijk primair onze klanten, maar de werkzaamheden die we uitvoeren zijn gericht op de deelnemers en werkgevers binnen de pensioenfondsen”, aldus Schormans. “De dynamiek is echt heel anders dan bij een B-to-C organisatie.” Het betekent bijvoorbeeld dat er veel overleg nodig is om zaken te veranderen, het stakeholderveld is enorm. Gelukkig hebben de meeste fondsen dezelfde ambitie om klantgerichter te gaan werken. Vroeger had je de beleggingstak ofwel Asset Management en de uitvoeringstak ofwel pensioenuitvoering. Nu hebben we daar een klantentak naast gezet, waarbij zowel voor de deelnemer, als voor de werkgever veel meer activiteiten worden opgezet om klantgerichter te werken. “Deelnemers zijn natuurlijk verplicht aangesloten bij een pensioenfonds, ze hebben geen keuze. Dat heeft er voor gezorgd dat klantgerichtheid lange tijd niet op nummer één stond qua dienstverlening. Wij hebben de ambitie om het meest klantgerichte bedrijf te worden binnen de sector. Volgens mij is een dergelijke ambitie een must om succesvol te blijven”, zegt Schormans.

>> Ga naar het volledige interview

Of lees de complete editie van het STERK Magazine. Het thema van deze editie is sparen & pensioenen. De interviews en blogs in deze editie gaan onder andere over duurzame hypotheken, corona kredietaanvragen, een 10 jarig werkjubileum als Octas professional en tips om te sparen. Daarnaast maak je kennis met Office manager Nathalie en lees je hoe de Octas Academy voor jou is uitgebreid met online leermogelijkheden.

>> Ga naar STERK Magazine

Wil je dit interview verder delen?
Geplaatst: 3-6-2020
Contactgegevens

CareerGuide

Transistorstraat 7
1322 CJ Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Bankcarriere.nl is onderdeel van het platform van CareerGuide, 25 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise.

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956