vergrootglas
Vacatures voor Bancair specialisten
Lies van Balen
Geplaatst: 2-9-2013

'Van incassotijger naar financiële beheer coach'

Interview met Lies van Balen - Manager Special Servicing

'De tijd dat je een dubieuze debiteur door de telefoon heentrok ligt ver achter ons. De incassotijger is vervangen door de financiële beheer coach. Samen met de klant structurele oplossingen zoeken voor de financiële problemen. Communicatieve vaardigheden, empatisch vermogen en creativiteit zijn de nieuwe succesfactoren. Wat blijft is dat je het leed van de klant niet op je schouders neemt. Want hoe je het ook went of keert het blijft een zakelijke relatie die we met de debiteur aangaan, gericht op het minimaliseren van de schade aan beide kanten.'

Aan het woord is Lies van Balen, Manager Special Servicing Adaxio. Met haar team is zij verantwoordelijk voor het voorkomen en beperken van achterstanden, het aanpakken van betalingsproblemen en het maximaliseren van de verkoopopbrengst van het onderpand. 'In dit traject maken mensen het verschil. Daarom steken we heel veel energie in het opleiden van onze medewerkers (minimaal Wft proof) en het ontwikkelen van hun talenten. We willen namelijk niet de allergrootste maar wel de allerbeste serviceprovider zijn in de hypotheekmarkt.'

Haar aanpak resulteerde er in dat Lies in maart werd verkozen tot Credit Manager van het jaar 2013. 'In de markt begint het gemeengoed te worden om klanten met betalingsproblemen te helpen met instrumenten als rentekortingen, rentevakanties en budgetcoaches. Wij proberen daarin een stap verder te gaan door bijvoorbeeld bij betalingsachterstand ook andere personen in de omgeving van de debiteur te benaderen om voor draagvlak te zorgen dat de debiteur daadwerkelijk wordt geholpen. Of door in het geval van een ernstige situatie zoals ziekte, contact te zoeken met gemeenten en hulpinstanties. Creatief denken en buiten de gebaande paden treden blijkt succesvol te zijn. Afgelopen jaar hebben we op een enkele uitzondering na alle dossiers weten te herstellen.'

'Uiteraard zijn we daar trots op', vervolgt Lies, 'maar we staan nog maar aan het begin van Bijzonder Beheer nieuwe stijl. Onlangs bezocht ik ons zusterbedrijf in Amerika. Daar zijn ze bijvoorbeeld al heel ver met preventief beheer. Nog voordat er achterstanden zijn ontstaan contact zoeken met de debiteur. Dat kan natuurlijk alleen als je in staat bent op basis van de aanwezige data modellen te bouwen die een voorspellende waarde hebben. Heel interessant en absoluut iets dat de toekomst heeft.'

Wil je dit interview verder delen?
Contactgegevens

CareerGuide

Argonweg 14
1362 AA Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Bankcarriere.nl is onderdeel van het platform van CareerGuide, 25 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise.

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956
Linkedin    Twitter    Contact met Nienke Smit via WhatsApp   Linkedin    Twitter    Contact met Pieter Lammers via WhatsApp