Geplaatst: 26-8-2017
Via hospitality naar Chief Risk
Interview met Max Blom - Chief Risk Officer - Rabobank
Bankmanagers zouden eens wat vaker een kijkje moeten nemen in de keuken van snelgroeiende bedrijven. Niet in eerste instantie om er een lening te verkopen, maar om te leren van processen en innovatie. Was getekend: Max Blom, Chief Risk Officer van de Rabobank.
Een ietwat stijf en bedachtzaam persoon. Iemand die het liefst met zijn neus in de Excel-sheets duikt. Bij de functie van Chief Risk Officer binnen de Rabobank denk je waarschijnlijk in eerste instantie aan deze kenmerken. Maar niets blijkt minder waar tijdens onze eerste ontmoeting met Max Blom (59). Een joviale, maar ook duidelijke kerel. En direct trouwens, want hij neemt bepaald geen blad voor de mond en verwacht diezelfde houding ook van zijn medewerkers. “Als je het beste wilt voor de klant, dan moet je transparant zijn, feedback geven en elkaar opvoeden”, aldus Blom.
Hotel Management School
Het bankwezen is overigens niet het startschot van de professionele carrière van de geboren Rotterdammer. Na de middelbare school gaat hij naar de Hotel Management School (HMS) in Maastricht. Naar eigen zeggen omdat die opleiding perfect bij hem past. “De HMS is erg gericht op organiseren, improviseren en zorgen dat zaken die onhaalbaar lijken toch mogelijk worden”, vertelt Blom enthousiast. “Je leert daar om de klant volledig centraal te stellen en je moet zelf maar bedenken wat je nodig hebt om dat voor elkaar te krijgen. Bij de bank is dat eigenlijk niet anders.” Dat iemand met een hospitality-achtergrond uiteindelijk Chief Risk Officer Wholesale regio Nederland en Afrika wordt, is volgens hem dan ook helemaal niet zo onlogisch. Blom probeerde het trouwens nog wel in de hotelbranche. Als directie-assistent komt hij aanvankelijk terecht bij het beroemde Kurhaus in Scheveningen. Een droomstart zou je zeggen, maar daar denkt Blom duidelijk anders over. Hij houdt het er slechts 3 dagen vol. Het hotelwezen? Iets te routineus allemaal!
Maar daar waar deuren sluiten, gaan deuren elders weer open. De AMRO bank organiseert de zogeheten bankdagen op de HMS en Blom besluit om er een kijkje te gaan nemen. “Binnen een week was het allemaal geregeld en kon ik aan de slag als kredietbeoordelaar Horeca en Recreatie. Met een auto en een kladblok langs bij kantoordirecteuren om een inventaris op te maken van wat we aan financiering in de horeca hadden uitstaan.” Veel managementinformatie was in die tijd nog niet automatisch beschikbaar. “Je ging gewoon langs bij de directeur van het bedrijf om te vragen wat hij het afgelopen jaar had uitgespookt. Een soort datamining 0.0 dus.” Toch heeft die manier van werken wel iets, erkent Blom nu. Je leert de klant zo namelijk veel beter kennen. En over die klant gesproken, dat thema komt tijdens het gesprek voortdurend terug.
Ga naar het volledige interview (PDF)
Wil je dit interview verder delen?